środa, 13 sierpnia 2014

żurek na zakwasie - propozycja nie tylko na Wielkanoc

Żurek to ta zupa, która kojarzy się z Wielkanocą. Zapewne większość z nas jada wtedy żurek. Ja też gotowałam go na Wielkanoc, nawet dzień przed podaniem, dałam mu czas na przegryzienie się. Był pyszny.

Poniżej przepis, który powtórzyłam ostatnio, po prostu miałam na niego ochotę.

Poniżej przepis, z którego jak najbardziej możecie skorzystać, nie tylko podczas przyszłorocznych Świąt. Myślę, że jest to świetna propozycja obiadowa w zwykły dzień.

żurek na zakwasie


Składniki (porcja dla 8 osób):
  • 1/2 litra gotowego zakwasu w szklanej butelce (bądź zrobionego samodzielnie)
  • kawałek wędzonego boczku
  • 2 białe kiełbaski
  • kawałek wiejskiej, podsuszonej kiełbasy
  • 5 ziemniaków
  • 1/2 średniej marchewki
  • kawałeczek selera
  • 2 pietruszki
  • 1 duży ząbek czosnku
  • 2 suszone grzybki
  • 1 cebula
  • liście laurowe, ziele angielskie, sól, pieprz, majeranek
  • chrzan w słoiku - dodajemy do smaku już w talerzu, zależnie od gustu
Przygotowanie:
  • zaczynamy od pokrojenia w 1cm plastry boczku, wkładamy do garnka w którym będziemy gotować żurek, włączamy gaz
  • dodajemy pokrojony w kawałki czosnek i pokrojoną w pół-piórka cebulę, mieszamy i podsmażamy na niewielkim ogniu
  • dodajemy: marchew pokrojoną w talarki, pietruszkę i kawałek selera oraz pokrojone w drobną kostkę ziemniaki - wszystko mieszamy
  • dodajemy ziele angielskie, liście laurowe i grzybki
  • zalewamy wodą - około 2-3 litry i przykrywamy garnek, gotujemy na niewielkim ogniu kilkanaście minut
  • następnie dodajemy sparzoną białą kiełbasę - 1 kawałek pokroiłam w plastry, jeden wrzuciłam w całości oraz pokrojoną w kawałki wiejską kiełbasę
  • gotujemy aż warzywa będą miękkie - u mnie gotowało się około 40-50 minut
  • dodajemy zakwas, mieszamy i gotujemy chwilkę
  • próbujemy, dodajemy sól i dużo majeranku, mieszamy i gotujemy jeszcze chwilę na niewielkim ogniu
Żurek podajemy z jajkiem ugotowanym na twardo. Już w talerzu możemy doprawić ziołowym pieprzem oraz chrzanem. 


Smacznego!

2 komentarze:

  1. Czasem i mnie nachodzi ochota na taką zupę, uwielbiam z dużą ilością chrzanu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no i racja, nigdzie nie jest napisane, że MUSIMY to jeść tylko w konkretny dzień :)

      Usuń