niedziela, 2 listopada 2014

dzienny metabolizm podstawowy - co? jak? po co? oraz pyszne śniadanie

Dzisiaj nieco inny post, bo o kaloriach, ale żeby nie było zbyt nudno i naukowo, na końcu zaprezentuję też pomysł na zdrowe i pyszne śniadanie.

Zaczynamy!
Czy wiecie jak wyliczyć dzienny metabolizm podstawowy?
Jak wyliczyć dzienne spalanie energii?

Właśnie. Ja niby wiedziałam, ale nie wiedziałam. Ostatnio zakupiłam mini książeczkę Wydawnictwa Jedność, pt. "Liczę kalorie - i wiem o nich wszystko", w której znalazłam info na te tematy i stwierdziłam, że się z Wami podzielę, a może się przyda.

Zacząć powinnam od tego, że wyliczanki, które przedstawię to tylko wyliczanki. Mogą być nieprecyzyjne, bo jednak każdy z nas jest inny. Ale zawsze to jakiś początek do tego, by zrozumieć jak to działa.
Generalnie proces metabolizmu podstawowego zależy od płci, wagi, wieku oraz od osobowości, ale to obliczenie pomoże nam pokazać mniej więcej obraz tego, jak to wygląda i być może uświadomi ile powinniśmy jeść.

Mimo, że nie jestem fanką liczenia kalorii - umiem mniej więcej oszacować ile zjadam, a dzięki temu, że wiem ile powinnam jest łatwiej się opanować :)

Poniżej bardzo prosta metoda liczenia własnego dziennego metabolizmu podstawowego. Pomocna będzie tabelka:

tabelka na podstawie książki "Liczę kalorie i wiem o nich wszystko" wyd. Jedność
Liczymy:
waga x wartość z rubryki wiek współczynnik 1 + wartość współczynnika 2 = dzienny metabolizm podstawowy, czyli ilość kalorii jaką musimy spożywać, żeby dobrze funkcjonować nie robiąc w zasadzie nic, albo aż bardzo dużo, czyli oddychać, utrzymać temperaturę ciała, właściwą aktywność układu krążenia i pracę mózgu


przykład 1:
32 letnia kobieta, ważąca 63 kg:
63 x 8,7+ 829 = 1377 kcal

przykład 2:
35 letni mężczyzna, ważący 85 kg:
85 x 11,6 + 700 = 1686 kcal

Jednak każdy z nas nie tylko leży, ale jednak coś robi, a wszystko, to powoduje spalanie kalorii. I tak, żeby wyliczyć nasze zapotrzebowanie trzeba sprawdzić jak to jest z aktywnością. Pomoże nam kolejna tabelka:

Teraz należy pomnożyć uzyskany wcześniej wynik przez współczynnik zależny od rodzaju aktywności i płci.

(waga x wartość z rubryki wiek współczynnik 1 + wartość współczynnika 2 = dzienny metabolizm podstawowy) x współczynnik z tabelki z poziomami aktywności

Powtarzając za wcześniejszymi przykładami:

przykład 1:
32 letnia kobieta, ważąca 63 kg, średnia aktywność (np. chodzenie pieszo, raz w tyg. 30 minut aerobiku, raz w tyg. 30 minut basen):

63 x 8,7+ 829 = 1377 kcal - dzienny metabolizm podstawowy

1377 x 1,64 = 2258 kcal - czyli tyle ile powinna spożywać, żeby zapewnić organizmowi właściwą pracę

przykład 2:
35 letni mężczyzna, ważący 85 kg, duża aktywność (np. chodzenie pieszo, bieganie 5km co drugi dzień, raz w tyg. 1h na siłowni oraz raz w tyg. 1h na basenie):

85 x 11,6 + 700 = 1686 kcal - dzienny metabolizm podstawowy

1686 x 2,01 = 3389 kcal - czyli tyle ile powinien spożywać, żeby zapewnić organizmowi właściwą pracę

Podsumowując, dzienny metabolizm podstawowy:

przykład 1:
32 letnia kobieta, ważąca 63 kg, średnia aktywność
dzienne podstawowy metabolizm to 1377 kcal,
a dzienne zapotrzebowanie to 2258 kcal. Widać różnicę :)


przykład 2:
35 letni mężczyzna, ważący 85 kg, duża aktywność
dzienne podstawowy metabolizm to 1686 kcal,
a dzienne zapotrzebowanie to 3389 kcal. Widać różnicę :)

Takimi wyliczankami chciałam wskazać Wam i zrozumieć sama jak to działa. Często jest tak, że ludzie będąc na diecie spożywają około 1000 kcal albo i mniej, a jak widać, często jest to zdecydowanie za mało, by normalnie funkcjonować. Sama nie raz dałam się nabrać na diety wszelkiego rodzaju. Teraz już jestem mądrzejsza i wiem, że żeby chudnąć trzeba jeść i jestem tego zdecydowanym przykładem. Od jakiegoś czasu jestem pod okiem dietetyka i mimo, że zdarza się grzeszyć, bo jednak lubię jeść i gotować nie tylko te "zdrowe" potrawy, to jednak chudnę.

A teraz, żeby nie było zbyt naukowo pomysł na pyszne pierwsze albo drugie śniadanie.

Koktajl z owocami i domową granolą



Składniki (porcja dla 2 osób):
  • 1 duży jogurt naturalny
  • 1 banan
  • 1/2 szklanki czarnych jagód
  • 1/2 szklanki domowej granoli, mój przepis jest TUTAJ
Przygotowanie:
  • banana, jagody i jogurt zmiksować na koktajl
  • dodać granolę
  • jeść ze smakiem :)



Liczę, że post zdobędzie Wasze uznanie. Do napisania!

Smacznego!

8 komentarzy:

  1. Bardzo pomocny i fajny wpis, w kilka minut wiem mniej więcej ile mi tych kalorii dziennie potrzeba:) dziekuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, właśnie o o mi chodziło. Żeby łatwo i szybko mniej więcej policzyć co i jak.

      Usuń
  2. Do tej pory też opierałam się na podobnych wyliczeniach, ale jak wspominałaś mogą być nieprecyzyjne. Najlepiej pójść do dietetyka i zrobić analizę składu ciała, gdzie brane jest pod uwagę wszystko, łącznie z ilością tłuszczu i tkanki mięśniowej w organizmie. Dopiero wtedy można mieć pewność, że znamy nasz prawidłowy BMR.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację. Ja jestem pod okiem dietetyka. Ta wyliczanka dla tych, którzy nie mieli poje, nie wiedzieli jak, bądź nie mają potrzeby iść do dietetyka. Tak czy siak jest to jakaś podstawa.

      Usuń
  3. ooo.. wiele ciekawych informacji! :)
    i to śniadanie! <3

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo przydatne info :) eh te kalorie, gdyby tak nie trzeba było ich liczyć :)))
    śniadanko pyszne, takie jak lubię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, te kalorie.. kto to wymyślił? i po co? :)
      a śniadania ostatnio właśnie takie u mnie rządzą :)

      Usuń