wtorek, 25 listopada 2014

pomysł na obiad: zapiekanka - 3 doskonałe propozycje

Dzisiaj post prezentujący kilka z zapiekanek, jakie gościły na moim stole w ostatnim czasie. Zapiekanka to idealny sposób na wyczyszczenie lodówki przed wyjazdem, bądź większymi zakupami. U mnie zapiekanki goszczą od czasu do czasu, są łatwe w przygotowaniu, szybkie i w sumie zawsze smaczne, więc czemu nie?

Zaczynamy od zapiekanki makaronowej z bakłażanem.

Składniki:
  • 1/2 połówki bakłażana ze skórką oraz środek z 1 całego bakłażana
  • mięso mielone wieprzowo-wołowe
  • 2 szklanki makaronu pełnoziarnistego
  • 4 suszone pomidory
  • 2 ząbki czosnku
  • 1/2 cebuli
  • 1/2 szklanki sosu lub przecieru pomidorowego
  • przyprawy do smaku: papryka ostra, sól, pieprz ziołowy, pasta chili, majeranek, papryka słodka

Przygotowanie:
  • makaron podgotować
  • pozostałe składniki poddusić na patelni
  • całość wymieszać, włożyć do formy do zapiekania, posypać startym na dużych oczkach serem żółtym
  • zapiekać 30-40 minut w 180 stopniach
Niestety nie udało mi się zrobić zdjęcia na talerzu, musicie zaufać, że wyglądała smacznie i była pyszna. I uwielbiam ten spieczony makaron na wierzchu, jest mega chrupiący!
   
Kolej na zapiekankę w cieście francuskim, podobną pokazywałam już TUTAJ 
Tym razem nieco inne składniki, kształt i porcja :)

Składniki:
  • ciasto francuskie
  • 1 pojedyncza pierś z kurczaka
  • 3 marchewki
  • 1 pietruszka
  • kawałeczek selera
  • kawałeczek pora
  • olej rzepakowy
  • 3 suszone pomidory
  • 3 łyżeczki czerwonego pesto
  • 1 łyżeczka pasty pomidorowej
  • kawałek żółtego sera
  • przyprawy do smaku: sól, pieprz ziołowy, zioła prowansalskie
Przygotowanie:
  • zaczynamy od pokrojenia kurczaka na drobne kawałki, przyprawiamy solą i pieprzem i obsmażamy delikatnie na oleju rzepakowym, zdejmujemy z patelni
  • kroimy wszystkie warzywa w drobną kostkę, wrzucamy na tą samą patelnię, dolewamy oleju rzepakowego i obsmażamy
  • następnie podlewamy warzywa wodą i pozwalamy im się nieco udusić
  • gdy woda wyparuje, a warzywa nie są już twarde (surowe) dodajemy pokrojone suszone pomidory, pesto i pastę, mieszamy i zdejmujemy z ognia
  • w tzw. międzyczasie ścieramy na dużych oczkach kawałeczek żółtego sera
  • składamy zapiekankę: mieszamy warzywa i kurczaka
  • w naczyniu do zapiekania układamy ciasto francuskie - z papierem, które z nim jest, będzie łatwiej wyjąć
  • wykładamy nasz farsz, na wierzch posypujemy startym serem
  • składamy całość, sklejamy boki
  • wkładamy do piekarnika nagrzanego na 180-200 stopni, na około 30 minut


Po wyjęciu zapiekanki z piekarnika najlepiej odczekać kilka minut, będzie się łatwiej kroiła.




Wyszły mi 2 porcje na dorosłe, głodne osoby, albo 4 dla mało-jadków :)



A na koniec zapiekanka makaronowa z tuńczykiem i brokułami:



Składniki:
  • 1 szklanka makaronu pełnoziarnistego
  • brokuły
  • puszka tuńczyka
  • 1/2 cebuli
  • ser żółty
  • pomidory z puszki
  • 1 marchewka
  • kawałek pora
  • przyprawy do smaku: sól, pieprz czarny, pieprz ziołowy
Przygotowanie:
  • brokuły zalałam wrzątkiem i pozwoliłam im tak się "gotować" 2 minuty, wyjęłam
  • makaron nieco podgotowałam
  • marchewkę, cebulę, pora i pomidory z puszki wymieszałam i poddusiłam na patelni
  • wymieszałam wszystkie składniki
  • do garnka do zapiekania dodałam wszystkie składniki, posypałam startym żółtym serem, wymieszałam jeszcze raz
  • na wierzch posypałam serem
  • wstawiłam do piekarnika nagrzanego na około 180 stopni na jakieś 30 minut

Jak widzicie zapiekankę można zrobić ze wszystkiego. Jest łatwa, szybka, często tania - bo ze składników, które i tak mamy w domu. Zero dodatkowego nakładu. Dowolność uzasadniona. Czasami robię jeszcze zapiekankę z ziemniakami. Ale ziemniaki rzadko mam w domu, częściej właśnie makaron. Zapiekanka to też jeden ze sposobów na pozbycie się resztek jedzenia :) Nie lubię go wyrzucać. Dobrym pomysłem jest też pizza. Moi znajomi robią taką co piątek - przed tygodniowymi zakupami.

Czy zapiekanki bywają też u Was? Jakie macie pomysły? Chętnie zobaczę, by się zainspirować.

Smacznego!

4 komentarze:

  1. A ta wersja zapiekanki wygląda jeszcze smaczniej! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Propozycja na 3 obiady to oznacza 3 wizyty u Ciebie niezłego tłumu mojej rodzinki i znajomych. Wszyscy uwielbiamy zapiekanki. :)

    OdpowiedzUsuń