wtorek, 22 kwietnia 2014

mój przysmak dzieciństwa: blok czekoladowy

Pewnie nie raz jedliście, a na hasło BLOK CZEKOLADOWY macie uśmiech na buzi :) Oj tak i u mnie tak jest! Nigdy nie zapomnę tego smaku, poznanego w dzieciństwie - to też jeden z powodów dlaczego powtarzam go od czasu do czasu i serwuję w moim domu.

Poniżej przepis na blok czekoladowy wg przepisu od mojej Mamy.



Składniki:
  • 1/2 kostki margaryny
  • 3/4 szklanki cukru
  • 1/3 szklanki wody
  • 4 łyżki kakao
  • 1 i 1/2 szklanki mleka w proszku
  • 10 dkg mieszanki orzechów (ja dodałam mieszankę orzechów i owoców: żurawina, rodzynki, orzechy włoskie, nerkowca, laskowe, ziemne - pamiętajcie by nie była to słona mieszanka)
  • 10 dkg herbatników

Przygotowanie:

Margarynę, cukier, wodę i kakao wkładamy do garnka z grubym dnem i podgrzewamy na niewielkim ogniu co chwilę mieszając. Wszystkie składniki muszą się połączyć.

Przygotowujemy herbatniki i orzechy -  ciastka łamiemy na kawałki, a orzechy - jeśli mamy bardzo duże kawałki kroimy na mniejsze. Mieszamy składniki ze sobą.

Następnie zdejmujemy garnek z ognia - dosypujemy mleko w proszku i dokładnie mieszamy. Bez gazu będzie nam się zastygało, dlatego proponuję w razie czego delikatnie podgrzewać i szybko mieszać.

Gdy całe mleko jest dokładnie wymieszane - dodajemy partiami nasze orzechy i herbatniki. Dodajemy - mieszamy i tak do wyczerpania składników.

Jeśli wszystkie składniki mamy połączone, naszą masę wylewamy do naczynia, które wyścielamy folią spożywczą (aluminiowa się przyklei, musi być ta przezroczysta), jest to bardzo ważny punkt.

Następnie ugniatamy i wyrównujemy, przykrywamy folią i wkładamy naczynie do lodówki na kilka godzin. Dla bardziej niecierpliwych - można włożyć do zamrażalnika :)

Poniżej zdjęcia i etapy robienia. Gotowy blok przechowujemy w lodówce. Wytrzyma spokojnie jakiś czas, choć nie jestem w stanie powiedzieć ile, bo u mnie zjada się go w 2, góra 3 dni po zrobieniu!


do masy dodałam herbatniki i orzechy - całość dokładnie wymieszałam





naczynie wyścielone folią spożywczą wypełniłam masą, następnie przykrywamy je folią jeszcze na górze


blok po kilku godzinach w lodówce prezentuje się tak właśnie :)
Muszę dodać, że żadna czekolada nie smakuje tak, jak mój własny blok czekoladowy! Każdy kto spróbuje zawsze potwierdza: jest genialny! :)

Smacznego!

4 komentarze:

  1. Ah jak go nie lubić ;) nie dość że mega czekoladowy to z takimi pysznymi chrupiącymi dodatkami ;D Tylko pamiętam że dość ciężko było wymieszać całość i dlatego jakoś ciężko mi się zabrać za jego zrobienie :l

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) masz rację, dlatego pisałam, że proponuję delikatnie podgrzewać i szybko mieszać, wtedy nieco łatwiej się wszystko miesza. Ja wrzucam składniki partiami i mieszam, jest dobrze!

      Usuń
  2. Zgadzam się : blok jest prze-smaczny:)

    OdpowiedzUsuń